Sunday, August 27, 2006

My observations on blogging in mStar Online

Perang blog kian 'panas'
25-08-2006 09:51:47 PM
Oleh FATHI ARIS OMAR

PETALING JAYA: Blog dan laman web propemimpin negara sekarang semakin menonjol dan lantang walau masih baru berbanding beberapa blog politik yang kelihatan kritis terhadap pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Selain Machai.net, dua lagi laman web mula diperkatakan oleh pelayar Internet, Malaysia Tomorrow dan Kelab Penyokong Maya Umno (KPMU).

Menariknya, nama dua laman web ini tidak jauh berbeza daripada media dalam talian yang sudah popular, Malaysia Today dan Kelab Menyokong Umno (KMU). Malah, reka bentuk dan warna dominan KPMU hampir-hampir sama dengan KMU.

Catatan politik di blog dan laman web ini, bagaimanapun, masih lagi sama -- kedua-dua pihak ini saling tuduh-menuduh dan buruk-memburukkan antara satu sama lain.

Amaran kerajaan kepada blog dan laman web yang berunsur fitnah dan menghasut seolah-olah langsung tidak meninggalkan kesan terhadap ahli forum Internet, pengendali blog dan laman web itu sendiri.

Tidak seperti pengendali beberapa laman web dan blog yang kritis terhadap pemimpin hari ini yang tidak segan silu memperkenalkan diri mereka, pengendali laman web dan blog baru yang ditubuhkan untuk mempertahankan kerajaan sebaliknya menyembunyikan diri.

Sehingga hari ini, usaha untuk menduga topeng mereka yang mengendalikan blog dan laman web ini masih menjadi kegiatan masa lapang ramai orang yang pintar IT.

Baru-baru ini mStar Online mewawancara dua daripada pengendali blog politik yang agak kritis terhadap pemerintahan Abdullah -- Datuk A Kadir Jasin, pengendali The Scribe, dan Ahirudin Attan, pemilik Rocky's Bru.

Topik perbincangan berkisar sekitar isu blog dan politik semasa, khususnya tanggapan tentang kredibiliti tulisan di blog dan amaran kerajaan terhadap penulis blog politik.

"Semua pihak, khasnya yang ada kuasa, perlu faham apa sebenarnya blog atau web log," kata Kadir kepada mStar Online.

"Janganlah kerana beberapa blog atau penulis blog yang dianggap berbahaya kepada kepentingan politik semasa, maka blog mahu digambarkan sesuatu yang negatif."

Kadir menambah, terdapat menteri dan pegawai kerajaan yang tidak memahami sifat dan budaya ICT (teknologi maklumat dan komunikasi) yang mengizinkan komunikasi pantas dan serta-merta.

"Semua pihak yang berhubungan dengan media, kita berada dalam zaman komunikasi serta-merta, jadi harus hati-hati," katanya, sambil menambah ICT sekarang, termasuk telefon bimbit, mengizinkan wartawan mengirim mesej, foto dan potongan visual (footage) ringkas tanpa lengahan waktu.

"Sesiapa sahaja yang buat ulasan atau amaran terhadap media massa harus benar-benar faham dengan operasi media, dengan kerjaya kewartawanan dan situasi teknologi yang ada," katanya lagi.

Sementara Ahirudin, bekas editor eksekutif Malay Mail, beranggapan kenyataan Perdana Menteri mengenai isu itu baru-baru ini sebagai terburu-buru dan dibuat selepas menerima "nasihat yang separuh masak".

"Mungkin niatnya betul, misalnya tulisan yang berbau perkauman atau yang tidak bertanggungjawab," katanya, juga dikenali Rocky, yang memulakan blognya Mei lalu.

Awal bulan ini Abdullah berkata jika maklumat yang disebarkan dalam blog dan laman web berbau fitnah, menimbulkan rasa kurang senang masyarakat dan boleh menyebabkan mereka hilang kepercayaan pada dasar ekonomi negara, penulisnya akan ditahan untuk siasatan.

Kadir yang mempunyai 37 tahun pengalaman dalam bidang kewartawanan ketika mempertahankan blognya berkata: "Kalau dengan pengalaman dan komitmen saya kepada kewartawanan, saya masih tidak berhak bersuara, siapa lagi yang boleh?"

Katanya lagi, langkah membangunkan blognya pada Februari lalu dibuat selepas dia sedar peluangnya untuk memberi pandangan melalui media arus perdana semakin mengecil kerana dilihat sebagai seorang yang pro-bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Sementara Ahirudin pula berkata, melalui blognya, dia hanya ingin "berkongsi apa yang saya tahu."

Bagaimanpun Rocky dan Kadir bukanlah satu-satunya sumber sumber kritikan terhadap pemimpin sekarang. Ia dimulakan dengan laman web yang dekat dengan Umno sendiri, Kelab Menyokong Umno.

Seorang lagi pengamal media yang juga pengendali blog sendiri, James Wong Wing On berkata, blog-blog kendalian Kadir dan Ahirudin mempunyai kredibiliti tersendiri dan mampu mempengaruhi pembaca tentang banyak isu kerana kedua-dua mereka lama bertugas dengan media arus perdana.

Bekas penulis kanan di akhbar Sin Chew Daily dan juga malaysiakini.com berkata kredibiliti mereka juga mantap kerana tidak pernah cuba untuk menyorokkan identiti mereka ketika mengkritik.

Menurutnya, pembaca mengunjungi blog Kadir untuk mengetahui analisis-analisis politik Melayu dan Umno. "Orang melihat beliau sebagai salah seorang daripada orang dalam (politik Umno)," kata bekas ahli Parlimen DAP itu yang mengendalikan blognya Freedom in Solidarity.

Padanya, menulis blog juga boleh memecahkan budaya takut.

"Tidak ada orang yang menapis, menyemak tulisan dan mempertahankan anda (jika salah)," katanya.

"Anda mengambil risiko bersendirian."

Isu kredibiliti dan kebebasan dalam talian memang menjadi fokus utama penulis-penulis blog ini.

Rocky berkata, dengan latar etika kewartawanannya, beliau sentiasa berfikir kesan baik buruk sesuatu tulisannya. "Saya sentiasa memikirkan isu itu 24 jam. Apakah ia adil? Apakah ia beretika?".

"Penulis blog yang berbohong akan membunuh kredibiliti sendiri. Lama kelamaan orang tidak akan melawat lagi (blognya)," tambahnya.

Kadir pula sentiasa menekankan budaya perdebatan dengan pembacanya secara terbuka dan telus. Beliau enggan menyiarkan pandangan daripada pembaca yang tidak dikenali atau menggunakan nama samaran yang tidak sesuai dan menggalakkan mereka menggunakan nama sebenar.

"Selama ini masyarakat kita tidak menggalakkan perbahasan secara tertib, sopan dan berhemah. Jadi apabila ada blog, mereka tidak dapat berbuat demikian. Saya rasa kita hendaklah berterima kasih kerana ada ruang (blog) lebih luas untuk berbincang dan berdebat. Elok kita sama-sama jaga ruang itu agar tidak tercemar," nasihatnya.

Kadir berkata beliau sedaya-upaya memberikan kebebasan kepada pembacanya tetapi ada juga di kalangan mereka yang memasukkan pandangan yang keterlaluan. "Saya cuba sedaya-upaya mengelak komen-komen yang mengandungi unsur-unsur lucah, biadab, hasutan dan fitnah."
Wong pula mempertahankan sifat blog yang bersifat peribadi dan berbeza daripada akhbar harian.

"Blog menerbitkan pandangan peribadi. Jadi, soal bias tidak timbul. Anda tidak perlu berimbang (balanced) sewaktu mengupas idea-idea anda. Jika ada pembaca yang tidak senang dengan anda, biar mereka buka satu blog baru," katanya.

Berita berkaitan:
'Khairy Chronicles' berkubur (11 Ogos)
Kerajaan tewas dalam 'perang siber'? (3 Ogos)

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

World Of Warcraft gold for cheap
wow power leveling,
wow gold,
wow gold,
wow power leveling,
wow power leveling,
world of warcraft power leveling,
world of warcraft power leveling
wow power leveling,
cheap wow gold,
cheap wow gold,
buy wow gold,
wow gold,
Cheap WoW Gold,
wow gold,
Cheap WoW Gold,
world of warcraft gold,
wow gold,
world of warcraft gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold
buy cheap World Of Warcraft gold r3s6q7jn

4:51 PM  
Blogger John said...

oakley sunglasses
ray ban sunglasses
coach outlet store online
canada goose jackets
michael kors outlet
louis vuitton bags
louis vuitton outlet
nike free 5.0
coach outlet store
michael kors outlet
hollister clearance
tod's shoes
pandora outlet
michael kors outlet
uggs outlet
true religion outlet
oakley vault
gucci outlet
lebron james shoes 13
cheap toms
tod's shoes
concord 11
hollister kids
swarovski crystal
louis vuitton handbags
ralph lauren outlet
ugg boots on sale
ray ban sunglasses uk
air max 90
michael kors outlet
coach factory outlet
louis vuitton purses
oakley outlet
hollister clothing
cheap toms
the north face outlet
2016218yuanyuan

7:42 PM  
Blogger Unknown said...

scarpe hogan
dansko outlet
mizuno
swarovski uk
prada
juicy couture
vans outlet
montres
sac michael kors
giuseppe zanotti outlet
2017.11.27chenlixiang

3:53 PM  
Blogger chenlina said...

nike outlet
nike kyrie 3
polo ralph
polo ralph lauren
uggs outlet
michael kors outlet
cheap rolex watches
nike factory outlet
north face
oakley sunglasses
chenlina20180228

5:47 PM  
Blogger Solusi Sehat dengan Herbal said...

Thanks for the information, this is very useful. Allow me to share a health article here, which gods are beneficial to us. Thank you :)

Cara Mengobati Cacingan pada Anak
Obat Benjolan di Belakang Telinga
Cara Mengobati ruam Kulit pada Bayi
Cara Cepat Mengobati Amandel
Obat Luka Berair yang Tak Kunjung Sembuh
Khasiat Daun Sirsak untuk Benjolan
Penyebab dan cara Mengatasi jantung Berdebar

6:41 AM  
Blogger Ya Rohman said...

Permission to share friends, articles about health and hopefully useful for all

Obat Pelancar Haid Alami Obat Susah Kencing Obat Mata Glaukoma Cara Menyembuhkan Polip Hidung

12:53 AM  
Blogger yanmaneee said...

nike sneakers
air jordan
replica rolex
nike air max
kyrie shoes
hermes handbags
christian louboutin
off white shoes
coach factory outlet
russell westbrook shoes

3:28 AM  

Post a Comment

<< Home